جام جم آنلاین از افزایش سوانح ترافیکی در روزهای بارانی گزارش می‌دهد

1.5 تصادف در هر دقیقه | باران تصادفات

در روزهای بارانی و برفی پایتخت حدود 2300 تصادف به سامانه 110  گزارش می‌شود. هرچند بخش قابل توجهی از تصادفات به پلیس گزارش نمی‌شود. اما اگر همین مقدار را نیز ملاک قرار دهیم؛ آمار سوانح ترافیکی در روزهای بارانی تهران ‌به 1.5 تصادف در هر دقیقه می‌رسد.
در روزهای بارانی و برفی پایتخت حدود 2300 تصادف به سامانه 110  گزارش می‌شود. هرچند بخش قابل توجهی از تصادفات به پلیس گزارش نمی‌شود. اما اگر همین مقدار را نیز ملاک قرار دهیم؛ آمار سوانح ترافیکی در روزهای بارانی تهران ‌به 1.5 تصادف در هر دقیقه می‌رسد.
کد خبر: ۱۳۹۴۷۱۷

به گزارش جام جم آنلاین، بارش برف و باران فقط به ترافیک تهران دامن نمی‌زند، زیرا آمار سوانح ترافیکی را نیز افزایش می‌دهد. برای نمونه براساس اطلاعاتی که پلیس راهور منتشر کرده ‌یکشنبه گذشته‌ بیش از 2300 تصادف رانندگی در تهران گزارش شده است‌.

هر چند تمام این تصادفات در کمتر از 24 ساعت رخ داده است. اما اگر در نظر بگیریم که این تصادفات در یک‌شبانه‌روز رخ داده است، می‌توان گفت در یکشنبه گذشته هر ساعت 96 ‌ و در هر دقیقه بیش از 1.5 تصادف در تهران اتفاق افتاده است.

این درحالی است که این آمار براساس تماس‌های شهروندان با سامانه 110 به دست آمده و باید به آن آمار تصادفاتی را که در آن دو طرف تصادف با پلیس تماس نگرفته‌اند نیز اضافه کرد، چراکه این روزها بسیاری از شهروندان بدون حضور پلیس در خصوص پرداخت خسارت به توافق می‌رسند و برای دریافت آن به مراکز بیمه مراجعه می‌کنند.

آمار تصادفات زیر ذره‌‌بین

1.5 تصادف در هر دقیقه | باران تصادفات

کارشناسان پلیس راهور معتقدند در روزهای بارانی آمار سوانح ترافیکی افزایش پیدا می‌کند.  محمد رازقی، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نیز در گفت‌وگو با جام جم آنلاین افزایش تصادفات در روزهای بارانی را تایید می‌کند و می‌افزاید: در روزهایی که شاهد بارش برف و باران نیستیم در تهران هر روز حدود ‌ 1800 تصادف رانندگی ثبت می‌شود. اما در روزهای بارانی حدود 30درصد به آمار تصادفات رانندگی اضافه می‌شود.

احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ نیز درباره آمار تصادفات یکشنبه گذشته تهران عنوان می‌کند: براساس اطلاعاتی که از طریق سامانه 110 به دست آمده یکشنبه‌ گذشته 2300 تصادف در تهران اتفاق افتاده است‌.

به گفته او آمار تصادفات رانندگی در یکشنبه گذشته نسبت به روزهای عادی حدود 600 فقره افزایش یافته است.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به اینکه آیا آمار تصادفات به دلیل برف‌روبی نشدن معابر افزایش یافته است؟ می‌گوید: نمی‌توان این مساله را خیلی تاثیرگذار دانست، زیرا به طور معمول در روزهای بارانی آمار تصادفات در تهران حدود 30 درصد افزایش پیدا می‌کند.‌

بررسی‌های پلیس راهور از این حکایت دارد که در دی ماه نیز که هنوز به پایان نرسیده آمار تصادفات قابل توجه بوده است.

احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره تعداد تصادفاتی که تاکنون در دی ماه گزارش شده است و ماموران پلیس برای آنها کروکی ترسیم کرده‌اند،‌ عنوان می‌کند: از ابتدای دی تاکنون بیش از 7000 تصادف خسارتی ‌گزارش شده است.‌

این درحالی است که در بسیاری از تصادفات که به سازش دو طرف تصادف می‌انجامد، کروکی ترسیم نمی‌شود.

او درباره تعداد مصدومان تصادفات نیز می‌افزاید: در تصادفات دی‌ماه تاکنون حدود 700 نفر مصدوم شده‌اند.

‌به گفته او در این مدت حدود ۶۸۰ تصادف نیز اتفاق افتاده که در آن بیش از دو خودرو با یکدیگر تصادف کرده‌اند‌‌. به همین دلیل می‌توان گفت آمار تصادفات زنجیره‌ای نیز افزایش یافته است.

 درباره هزینه‌هایی که تصادفات رانندگی به جامعه تحمیل می‌کند نیز اعداد و ارقام زیادی مطرح شده است، برای نمونه هر سال حدود ۱۱ تا ۱۹ درصد بودجه کشور  صرف هزینه تصادفات می‌شود.

این درحالی است که هر سال حدود ‌ ۱۷ هزار نفر نیز در کشور به دلیل تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 300هزار نفر هم دچار مصدومیت می‌شوند.

علاوه بر این بیمه‌ها نیز هرسال به طور میانگین حدود 27 هزار میلیارد تومان به دلیل تصادفات خسارت ‌پرداخت می‌کنند.

معابر غیر قابل تردد و ترافیک سنگین

1.5 تصادف در هر دقیقه | باران تصادفات

یکشنبه گذشته بسیاری از شهروندان تهرانی از شرایط معابر گلایه داشتند، زیرا بسیاری از معابر بموقع شن‌پاشی نشده بود‌ و تردد در آنها بسختی انجام می‌شد. این درحالی است که برخی از شهروندان دیروز نیز از شرایط نامناسب معابر محله خود گلایه داشتند، زیرا یخ‌زدگی برطرف نشده و تردد ‌در برخی معابر و پیاده‌روها همچنان دشوار ‌ بود.

یکی از شهروندانی که بتازگی به دلیل یخ زدگی معابر دچار تصادف رانندگی شده است به خبرنگار ما می‌گوید: حدود ساعت سه ظهر یکشنبه گذشته شرایط در ورودی اتوبان حقانی ‌آنقدر نامناسب بود که چند خودرو به دلیل لغزیدگی با یکدیگر برخورد کردند.

او  ادامه می‌دهد: وقتی نهادهایی مانند شهرداری به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کنند، زمینه برای آسیب دیدن شهروندان فراهم می‌شود از خسارت مالی به دلیل تصادفات گرفته تا ‌ تلف شدن وقت شهروندان در ترافیک‌های سنگین.

براساس گزارش‌های پلیس راهور می‌توان گفت شهروندان تهرانی در روزهای عادی به طور میانگین حدود 31دقیقه گرفتار ترافیک می‌شوند‌. به این ترتیب اگر جمعیت این کلانشهر را حدود 9 میلیون نفر در نظر بگیریم.  هر روز چهارمیلیون و 650هزار ساعت از وقت‌ تهرانی‌ها‌ در ترافیک تلف می‌شود. نگران کننده‌تر اینکه این آمار در ‌سال ‌از 1.5میلیارد ساعت فراتر می‌رود.

مهارت رانندگان زیر سوال

1.5 تصادف در هر دقیقه | باران تصادفات

در این بین کارشناسان معتقدند عوامل زیادی در افزایش تصادفات رانندگی‌ و مسائلی مانند ترافیک نقش دارد‌ از مناسب نبودن معابر گرفته تا غیر استاندارد بودن خودروها و ضعف در مهارت رانندگی.

‌ ‌علیرضا اسماعیلی، ‌هیات علمی دانشگاه پلیس در پاسخ به این پرسش که آیا مهارت‌های لازم برای رانندگی در کشورمان ‌به درستی سنجیده می‌شود؟ به جام جم آنلاین می‌گوید: در آزمون‌های عملی و آیین‌نامه گواهینامه رانندگی مهارت داوطلبان به درستی سنجیده نمی‌شود، زیرا زمان و مولفه‌های مناسبی برای آزمون‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. به همین دلیل نمی‌توان اطمینان پیدا کرد که داوطلبان از مهارت لازم برخوردار هستند.‌

با توجه به اینکه آمار سوانح ترافیکی در روزهای بارانی و برفی حدود 30 درصد افزایش پیدا می‌کند. می‌توان به بحث مهارت رانندگی در شرایط جوی نامناسب نیز اشاره کرد. اسماعیلی در این باره توضیح می‌دهد: بررسی میزان توانایی داوطلبان اخذ گواهینامه در آزمون عملی به شرایط جوی روز و ساعت برگزاری آزمون بستگی دارد.

به عبارت دیگر ‌ اگر زمان برگزاری آزمون از برف و باران خبری نباشد، نمی‌توان اطمینان پیدا کرد که آیا داوطلب توانایی کنترل خودرو در شرایط برفی و بارانی را دارد یا نه؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها